Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )
![]() |
| Kris |
16-04-2009, 12:56
Bericht
|
![]() Taalpuberist ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Administrator Berichten: 10822 Sinds: 27-06-04 Van: Nootdorp Gebruiker Nr.: 150 |
Okee, ik heb een opdracht voor een vak om een boekenlijst uit te pluizen. Het is de boekenlijst van een rijke koopman, wiens boeken na zijn dood werden geveild. De boekenlijst is het archief van deze veilig, waarop kopers konden lezen wat er allemaal te krijgen was. De beschrijving van deze boeken is uiterst miniem en mijn opdracht is om uit te zoeken welke boeken dit dan waren. Overigens is dit slechts één bladzijde van het gehele werk, mijn lieftallige studiegenootjes mogen de andere bladzijdes uitpluizen.
De boekenlijst, in originele vorm, ziet er in het Latijn als volgt uit. Ik heb hem overgetypt van een kopietje, dus er zaten onleesbare woorden in en typfouten kunnen ook voorkomen. Theologi & IC. Incompacti. Opera Misericordiae Imaginibus aereis sol Monbelgarri 1596. Beza de Iustificatione 8* Gevecae, 92. Index Errorum Gregoride Valenta. 8* Genev. 90. Edig. Wytsius de concin. Domi. Pauperib. & comp. Val. Mendieantib. 8*. Antuerp 62. Pium Consilium contra excoma unicationem factem à Greg XIII. PP. &c. 8* Francof. 1591. Ioachimi Hopperi Paraphrasis Psalmorum. 8* Plantin. 90. Beza contra saraviam de gradibus Ministrorum. 8* Genevae 92. Franc. Balduinus ad Leges de famolis lebellis. 4*. Paris. 68. Oratio Arnaldi contra Iesuitas. 4*. Leidae 94. Raeuardus ad LL. Xii. Tabularum: 8*. Brugis 63. Libri Medici, Matthe- Matici, &c. In Folio. Hippocrates graecè. Bas. 1538. Alexander Trallianus graevè. Rob. Steph. 48.* Aërius, & alij aliquot Medici Princepes editionis Heur. Stephanus. Paulus Aegineta graecè. Aldus 28. Idemlatine ex versione Cornarij. Basil. 56. Aristotelis & Theophrasti Historiae Animalium & Plantarum. Latine ex ver sione Gazae & Alcyonij. Basil. 50. Avicenna ex versione And. Alpagi Bellunensis, &c. Vent. 82. Musuae Antidotarium, sive, De re Medica, interprete lac. Sylvia. Paris. 44. Matthiolus de re Herbaria, ad Dioscordem. Venet. 70. Historia Plantarum, sice Herbarius Dasencampij. Lugd. 87. Duo voluus. Matthiae Lobelij Historia Plantarum cum Adversarijn & [onleesbaar woord] Appendi- Dice. Plantin 75. 76. & Londini 1605. Conradi Gesaeri Quandrupedum Historia. Tiguri 58; Deze versie heb ik geprobeerd met mijn loserLatijn te vertalen. Daar kwam het volgende uit: Godsdienst & IC. Incompacti. Opera Medeleven met ‘idee’ door de gouden zon Monbelgarri 1596. Beza Over Recht 8* Geneve, 92. Index Errorum Gregoridus Valentus. 8* Geneve. 90. Edig. Wytsius de concin. Domi. Pauperib. & comp. Val. Mendieantib. 8*. Antwerpen 62. Goede raad tegen (polish) unicationem maken à Greg XIII. PP. &c. 8* Francof. 1591. Joachim Hoppers Parafrasen van de psalmen. 8* Plantijn. 90. Beza tegen saraviam de gradibus (wij waren van dienst). 8* Geneve 92. Franciscus Balduinus bij Lezen over bekende lebellis. 4*. Parijs. 68. Gesprek van Arnaldus tegen het recht. 4*. Leiden 94. Raeuardus bij LL. Xii. Documenten: 8*. Brugge 63. Medische boeken, wiskundige. In Folio. Hippocrates Grieks. Bas. 1538. Alexander Trallianus Grieks. Rob. Steph. 48.* Aërius, & alij een paar Medische principes editie van Heur. Stephanus. Paulus Aegineta Grieks. Aldus 28. Hetzelfde uit het Latijns vertaald Cornarij. Basil. 56. Aristoteles & Theophrastus Geschiedenis van dieren en platen. Latijn zonder versie -- Gazae & Alcyonij. Basil. 50. Avicenna uit vertaling And. Alpagi Bellunensis, &c. Vent. 82. Museum van antigiffen, sive, Over re Medica, interprete lac. Sylvia. Parijs. 44. Matthiolus Over re Planten, over Dioscordem. Venetië. 70. Geschiedenis van planten, met uitzondering van Planten Dasencampij. Londen. 87. Twee delen. Matthias Lobel Geschiedenis van planten met dagboek/journaal & [onleesbaar woord] appendix. Plantijn 75. 76. & Londen. 1605. Conradus Gesaerus Quandrupedum Geschiedenis. Tiguri 58; Sommige dingen heb ik al kunnen vinden. Zo was Ioachimi Hopperi dus Jochem Hoppers. Ik kan alleen geen werken van hem vinden die lijken op de titel die ik heb gekregen. Paulus Aegineta verwijst naar deze meneer, maar ook van hem kan ik geen bijpassende titel vinden. En zo is er eigenlijk bij alles wel wat. Dus, mensen die zich écht helemaal dood vervelen (ik zal geen namen noemen Poco -------------------- Schrei nu niet meer, en ga nu slapen, en als je niet slapen kan, zal ik je een sprookje vertellen, een mooi verhaaltje van bloemen en edelsteenen en vogels, van een jongen prins en een klein prinsesje... Want meer is er niet in de wereld, dan een sprookje...
Couperus - Metamorfoze (1897) Kris heeft gelijk |
| Poco |
16-04-2009, 13:08
Bericht
|
![]() Uw gek in moeilijke tijden ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Eiland Meubilair Berichten: 1300 Sinds: 2-03-06 Van: Weert Gebruiker Nr.: 311 |
wat voor een studie doe jij
mja ik zal gewoon s wat teksten en namen intypen her en der Helaas heb ik atheneum gedaan en geen Latijn gehad ..... -------------------- There's no place like matplace... uhh.. placemat
|
| Kris |
16-04-2009, 13:35
Bericht
|
![]() Taalpuberist ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Administrator Berichten: 10822 Sinds: 27-06-04 Van: Nootdorp Gebruiker Nr.: 150 |
Nederlandse taal en cultuur. Deze opdracht is voor een vak waar de ontwikkeling van de boekenmarkt van de middeleeuwen tot 1800 wordt uiteengezet. Ontzettend leuk vak, gigantische kutopdracht.
En super dat je een beetje wilt googlen. Latijn was ook niet mijn sterkste vak. Ik ging m'n examens met een 8 in en haalde eigenlijk een 2,4 voor mijn examen, wat door een landelijke normering van 1,6 uiteindelijk een 4 werd. Gemiddeld toch nog een voldoende, maar om nou te zeggen dat ik Latijn echt begrijp. -------------------- Schrei nu niet meer, en ga nu slapen, en als je niet slapen kan, zal ik je een sprookje vertellen, een mooi verhaaltje van bloemen en edelsteenen en vogels, van een jongen prins en een klein prinsesje... Want meer is er niet in de wereld, dan een sprookje...
| Poco |
17-04-2009, 06:41
Bericht
|
![]() Uw gek in moeilijke tijden ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Eiland Meubilair Berichten: 1300 Sinds: 2-03-06 Van: Weert Gebruiker Nr.: 311 |
ik vink zelf wel even af wanneer ik iets gevonden heb (nadat je tevreden bent). als je zelf ook iets vindt, dan laat het me weten, dan zoek ik niet dubbel
Even verder gegaan op je Joachim Hoppers/Hopperus: - 1006 - (Religion-Theology) HOPPERUS, JOACHIMUS Paraphrasis in psalmos Davidis, additis brevibus argumentis et explanationibus, in quinque libros congesta. - Antwerp: Ex officina Plantiniana apud viduam [= Rivière, Jeanne], 1590 . - 8°: [32], 562, [4] p.. Illust.: printer's mark on titlepage. Bibl.: Adams H-840; BT 5989; Not in: Brunet; KNAPEN (1986); BB; MACHIELS (1979); MATAGNE (1985); STCDutch. COPIES hier gevonden En nog die Paulus die je aangaf: Pauli Aeginetae ... Opera by Paulus Aegineta uitgegeven in 1554, Aldus (Venetiis) hier gevonden ik hoop dat je er wat mee kunt? Kheb geen isbn nummer kunnen vinden Dit bericht is bewerkt door Poco: 17-04-2009, 06:49 -------------------- There's no place like matplace... uhh.. placemat
|
| Kris |
17-04-2009, 06:58
Bericht
|
O wauw! Super! Daar heb ik inderdaad wat aan.
Ik ga woensdag de hele middag de bibliotheek in om de rest te kunnen vinden, tot die tijd heb ik het even op een laag pitje staan. Overigens heb ik vannacht over dit topic gedroomd. Thistje had een linke bij ieder boek gevonden omdat ze een kei was in Latijn en een link kon leggen met allerlei Keltische dingen. Gelukkig spookt het verder niet door m'n hoofd. -------------------- Schrei nu niet meer, en ga nu slapen, en als je niet slapen kan, zal ik je een sprookje vertellen, een mooi verhaaltje van bloemen en edelsteenen en vogels, van een jongen prins en een klein prinsesje... Want meer is er niet in de wereld, dan een sprookje...
| Poco |
17-04-2009, 07:25
Bericht
|
en ik kwam dus niet in je droom voor?
Nog eentje: Beza de Justificatione Gaat om Theodore Beza en heeft een tijdje in Génève gewoond: Een stuk uit Wiki More important than this polemical activity was Beza's statement of his own confession. It was originally prepared for his father in justification of his course and published in revised form to promote Evangelical knowledge among Beza's countrymen. It was printed in Latin in 1560 with a dedication to Wolmar. An English translation was published at London 1563, 1572, and 1585. Translations into German, Dutch, and Italian were also issued. Ook hier nog een link Om welk werk het nu precies om gaat zie ik niet gelijk, maar die laat ik dan aan jou over Dit bericht is bewerkt door Poco: 17-04-2009, 07:42 -------------------- There's no place like matplace... uhh.. placemat
|
| Poco |
17-04-2009, 08:12
Bericht
|
Nog eentje. Ik zoek gewoon 'kris'kras en niet de lijst af
Hippocrates graecè Bas. 1538: Hieronymus Froben (1501 - 1563) was a famous pioneering printer in Basel and the eldest son of Johann Froben. He was educated at the University of Basel and traveled widely in Europe. Hier gevonden Daar zie je afbeelding van "Title page from a 1538 edition of Hippocrates with the Froben publishing house logo" -------------------- There's no place like matplace... uhh.. placemat
|
| Poco |
17-04-2009, 08:59
Bericht
|
Ik ga nog even door voor je hoor
Alexander Trillianus (Alexander de Tralle) graevè Rob. Steph. 48: Robert I Estienne (Paris 1503 – Geneva, 7 September 1559), known as Robertus Stephanus in Latin[1] and also referred to as Robert Stephens by 18th and 19th-century English writers, was a 16th century printer in Paris. Zie wiki Deze schrijft over de betreffende alexander. Voor meer info: zoek op de term 'alex' op deze site En deze heb ik wel gevonden, maar moet je zelf ff kijken of ie klopt: Avicenna ex versione And. Alpagi Bellunensis, &c. Vent. 82. Title: Auicennae Arabum medicorum principis [microform] / ex Gerardi Cremonensis versione, & Andreae Alpagi Belunensis castigatione Imprint: Venetiis : Apud Iuntas, 1608. Dit bericht is bewerkt door Poco: 17-04-2009, 09:27 -------------------- There's no place like matplace... uhh.. placemat
|
| Kris |
17-04-2009, 09:43
Bericht
|
Wouuuuuw.
Echt ontzettend goed. Ik ben helemaal sprakeloos. Wat veel, wat fijn, wat goed!!! -------------------- Schrei nu niet meer, en ga nu slapen, en als je niet slapen kan, zal ik je een sprookje vertellen, een mooi verhaaltje van bloemen en edelsteenen en vogels, van een jongen prins en een klein prinsesje... Want meer is er niet in de wereld, dan een sprookje...
| Poco |
17-04-2009, 10:26
Bericht
|
Lap! wat vind ik hier achter de rots??
Een document van grote waarde! Volgens iets over Aristoteles en Theophrastus... Daar zittend kwam er een lief baby bibliosaurusje mij om aandacht vragen. Hij wilde apport spelen met iets wat ie in zn bek had. Voor ik het weer weggooide las ik iets over ene Mattioli, Pier Andrea (Matthiolus)... Dit bericht is bewerkt door Poco: 17-04-2009, 10:35 -------------------- There's no place like matplace... uhh.. placemat
|
| Poco |
17-04-2009, 10:50
Bericht
|
Lastige:
Idemlatine ex versione Cornarij. Basil. 56 Volgens mij is dit van Janus Cornarius, maar moet je weten wat nummer 55 is op de lijst om te weten om welk werk het gaat? Ik krijg de indruk dan Idemlatine wil zeggen dat het om eenzelfde boek gaat als op de vorige regel alleen dan door hem vertaald. Zo niet.... succes Of het moet gaan om (ook op die site te vinden): Paul of Aegina. Totius rei medicae libri VII (“Seven Comprehensive Books on the Subject of Medicine,” Basel 1556), Latin translation. Jeej! Deze weet ik volgens mij 100%! Conradi Gesaeri Quandrupedum Historia. Tiguri 58 Gaat om Conrad Gessner: His great zoological work, Historiae animalium, appeared in 4 vols. (quadrupeds, birds, fishes) folio, 1551-1558, at Zürich (Tiguri), a fifth (snakes) being issued in 1587 (there is a German translation, entitled Thierbuch, of the first 4 vols., Zürich, 1563): this work is the starting-point of modern zoology Gaat dan dus om de quadrupedum/quadrupeds volume (van de 4-5 volumes) Geen woorden verder voor deze als alleen dat ik geen 2 volumes vind: Historia Plantarum, sice Herbarius Dasencampij. Lugd. 87. Duo voluus. Dit bericht is bewerkt door Poco: 17-04-2009, 11:17 -------------------- There's no place like matplace... uhh.. placemat
|
| Kris |
17-04-2009, 12:54
Bericht
|
Volgende meeting betaal ik jouw bier Poco.
-------------------- Schrei nu niet meer, en ga nu slapen, en als je niet slapen kan, zal ik je een sprookje vertellen, een mooi verhaaltje van bloemen en edelsteenen en vogels, van een jongen prins en een klein prinsesje... Want meer is er niet in de wereld, dan een sprookje...
| Kris |
17-04-2009, 12:55
Bericht
|
Die Duo Voluus zou ook kunnen betekenen dat de collectie 2 van deze boeken bevatte. Daar gooi ik het op in ieder geval.
-------------------- Schrei nu niet meer, en ga nu slapen, en als je niet slapen kan, zal ik je een sprookje vertellen, een mooi verhaaltje van bloemen en edelsteenen en vogels, van een jongen prins en een klein prinsesje... Want meer is er niet in de wereld, dan een sprookje...
| Olympias |
17-04-2009, 20:39
Bericht
|
![]() Lounge Queen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Eiland Classics Berichten: 18579 Sinds: 26-01-04 Van: Haarlem Gebruiker Nr.: 99 |
......En Faat had commentaar op de samenstelling van de boekenlijst, want ze vond dat bepaalde boeken er absoluut niet bij konden horen en ging de overleden man advies geven welke boeken hij beter had kunnen kopen. Dat is wel typisch iets voor Faat ja -------------------- There is nothing impossible to him who will try
~ Alexander the Great ~ |
| Kris |
19-04-2009, 21:45
Bericht
|
Zo op de late zondagavond toch nog iets gevonden.
Edig. Wytsius de concin. Domi. Pauperib. & comp. Val. Mendieantib. 8*. Antuerp 62. Gaat om dit boek: Consilium de continendis et alendis domi pauperibus, et in ordinem redigendis validis mendicantibus uit 1562 gedrukt in Antwerpen. -------------------- Schrei nu niet meer, en ga nu slapen, en als je niet slapen kan, zal ik je een sprookje vertellen, een mooi verhaaltje van bloemen en edelsteenen en vogels, van een jongen prins en een klein prinsesje... Want meer is er niet in de wereld, dan een sprookje...
| Poco |
20-04-2009, 06:32
Bericht
|
Vandaag gevonden (en zullen er niet veel zijn, want ben om 9:30u alweer weg):
Aërius, & alij aliquot Medici Princepes editionis Heur. Stephanus. Gaat hoogstwaarschijnlijk om het boek: Henricus Stephanus - Medicae Artis Principes (1567) En goeie link kan ik niet vinden echter, als alleen deze ps: ook ergens gelezen dat Henricus Stephanus ook Henri Etienne heet, mr of het om dezelfde gaat.... En deze was erg snel gevonden, maar krijg een déjà-vu gevoel. Had ik deze al? Matthiae Lobelij Historia Plantarum cum Adversarijn & [onleesbaar woord] Appendi-Dice. Plantin 75. 76. & Londini 1605 Vooruit dan, jij je zin. Ik doe er nog eentje: Raeuardus ad LL. Xii. Tabularum: 8*. Brugis 63. Gaat dus om Jacobus Raevardus - Ad leges 12 tabularum Dit bericht is bewerkt door Poco: 20-04-2009, 06:45 -------------------- There's no place like matplace... uhh.. placemat
|
| Poco |
21-04-2009, 12:40
Bericht
|
poeh hé, bijna niks gevonden voor je vandaag!!
Toch nog eentje gevonden: Oratio Arnaldi contra Iesuitas. 4*. Leidae 94. Dan blijven er nu nog 6 over: tevergeefs gezocht en moet je zelf nog maar zoeken: Opera Misericordiae Imaginibus aereis sol Monbelgarri 1596. Franc. Balduinus ad Leges de famolis lebellis. 4*. Paris. 68. Musuae Antidotarium, sive, De re Medica, interprete lac. Sylvia. Paris. 44. en deze ben ik nog mee bezig/ga ik morgen mee verder: Index Errorum Gregoride Valenta. 8* Genev. 90. Pium Consilium contra excoma unicationem factem à Greg XIII. PP. &c. 8* Francof. 1591. Beza contra saraviam de gradibus Ministrorum. 8* Genevae 92. -------------------- There's no place like matplace... uhh.. placemat
|
| Kris |
22-04-2009, 12:22
Bericht
|
Hartstikke bedankt Poco!
We zijn er nu nog mee bezig en dit scheelt echt meer dan de helft van het werk! We hebben nog een paar extra linkjes gevonden, die zal ik dadelijk even posten. Studiegenootjes zijn helemaal gelukkig met je en vinden dat als je geen bier wilt op de volgende meeting dat we bloemen naar je moeten sturen. Nu snel weer aan de slag. -------------------- Schrei nu niet meer, en ga nu slapen, en als je niet slapen kan, zal ik je een sprookje vertellen, een mooi verhaaltje van bloemen en edelsteenen en vogels, van een jongen prins en een klein prinsesje... Want meer is er niet in de wereld, dan een sprookje...
| Poco |
23-04-2009, 06:29
Bericht
|
Hihi, stuur maar een bloemetje met tekst alsof het van een minnares komt. Benieuwd hoe mn vriendin reageert
-------------------- There's no place like matplace... uhh.. placemat
|
| Kris |
15-05-2009, 06:51
Bericht
|
Zo, dit is 'm uiteindelijk geworden.
Hele lange lijst, schrik niet. - Opera Misericordiae Imaginibus aereis sol Monbelgarri 1596 Titel: Opera misericordiae ad corpus pertinentia, figuris et iconibus in aes incises expressa et repraesentata: cum selectis sententiis et tentimoniis, ex veteri et novo testamento desumptis Auteur: Israel de Bry; Johann Theodor de Bry; Julius Roscius Hortinus. Colofon: Frankfurt am Main, 1596, drukker: J. le Preux; uitgever: Monbelgarti. Formaat: in -8 (octavo); 31 S., [9] Bl : Ill. (Kupferst.) ; 4° Aantal pagina’s: onbekend Vingerafdruk: n.v.t. Illustraties: niet gevonden Bewaarplaats: niet gevonden; niet ‘full tekst’ beschikbaar in de Universiteit Leiden SFX Commentaar: - Verantwoording: gevonden in Worldcat; niet in de NCC of STCN - Beza de justificatione 8*, Geneve 92. Titel: Response pour la justification par l'imputation gratuite de la Justice de Jesus Christ apprehendé par la seule foy. : Contre un certain escrit sans le nom de son autheur. Auteur : Theodor Beza (1519 – 1605) Colofon: Genève, 1592: J. le Preux. Aantal pagina’s: onbekend Formaat: in -8 (octavo) Vingerafdruk: n.v.t. Illustraties: niet gevonden Bewaarplaats: Den Haag, Koninklijke Bibliotheek Documentlevering (1171 G 6) Commentaar: Ook beschikbaar in microvorm via de KB (1171 G 6 microfilm) Vert. van: Apologia pro justificatione per unius Christi viva fide ... - 1592 Verantwoording: gevonden in de NCC en de Worldcat - Index Errorum Gregoride Valenta. 8* Genev. 90. Titel: Index errorum Gregorii de Valentia monachi blasphemae societatis / ex eo libro quem inscripsit, Examen praecipui Auteur : Antoine de Chandieu Colofon: Genève, 1590: Joannes le Preux Formaat: in -8 (octaaf); 17 cm Aantal pagina’s: 80 Vingerafdruk: n.v.t. Illustraties: niet gevonden Bewaarplaats: Amsterdam, Vrije Universiteit Amsterdam Bilbiotheek (XC.05847.-) Verantwoording: gevonden in de NCC en Worldcat. - Edig. Wytsius de concin. Domi. Pauperib. & comp. Val. Mendieantib. 8*. Antuerp 62. Titel: De continendis et alendis domi pauperibus et in ordinem redigendis validis mendicantibus Auteur : Egid Wiitius Colofon: Antwerpen: Willem Silvius, 1562 Formaat: in -8 (octovo); 79 gez. Bl ; 8° Aantal pagina’s: onbekend Vingerafdruk: n.v.t. Illustraties: niet gevonden Bewaarplaats: Leiden, Universiteitbibliotheek Leiden Uitleen, IBL (475 G 25) Utrecht, Universiteit Utrecht, universiteitsbibliotheek (001667238) Commentaar: - Verantwoording: onder andere te vinden in de Worldcat en de NCC. - Pium Consilium contra excoma unicationem factem à Greg XIII. PP. &c. 8* Francof. 1591. Titel: Pium consilium super Papae Sfondrati dicti Gregorii XIIII : monitorialibus ut vocant bullis, & excommunicationis, atque interdicti in Galliae regem, ecclesiam, & regnum minis, è Francorum maiorum nostrorum exemplis in rebus iisdem repetitum Auteur : Toussaint Berchet Colofon: Francofurti: Ex officina typographica Martini Lechleri, 1577 Formaat: in -8 (octavo); 16 cm Aantal pagina’s: 276 Vingerafdruk: n.v.t. Illustraties: niet gevonden Bewaarplaats: Amsterdam, Vrije Universiteit Amsterdam Bibliotheek (OUDE DRUKKEN); Den Haag, Koninklijke Bibliotheek Documentlevering (547 K 26) Commentaar: Annotatie: In convoluut. 2e exemplaar in conv. Nr 8 Verantwoording: gevonden in Worldcat en de NCC - Ioachimi Hopperi Paraphrasis Psalmorum. 8* Plantin. 90. Titel: Paraphrasis in psalmos Davidis, additis brevibus argumentis et explanationibus, in quinque libros congesta Auteur : Joachimus Hopperus Colofon: Antwerpen: Plantijn (door Jeanne Rivière), 1590. Formaat: in -8 (octavo): [32], 562, [4] Aantal Pagina’s: onbekend Vingerafdruk: n.v.t. Illustraties: drukkerslogo op de titelpagina. Bewaarplaats: Amsterdam, Universiteit en Hogeschool Amsterdam (OTM: OK 63-5524 en OTM: OK 63-5668); Leeuwarden, tresoar afd. IBL (A 2930); Leiden, Universiteitsbibliotheek Leiden Uitleen (196 C 7); Utrecht, Universiteit Utrechts universiteitsbibliotheek (001366648) Commentaar: - Verantwoording: http://users.skynet.be/biobibdata/bklistXVI_4.html Gevonden in de NCC en Worldcat - Beza contra saraviam de gradibus Ministrorum. 8* Genevae 93 Titel: Ad tractationem de ministrorum evangelii gradibus ad Hadriano Saravia Auteur: Theodore Beza Colofon: Editio secunda. Genève, 1593: Joannes le Preux, Formaat: [2], 214, [8] p. : ill. ; in-8 Aantal pagina’s: 214 Vingerafdruk: n.v.t Illustraties: niet gevonden Bewaarplaats: Universiteits Bibliotheek Vrije Universiteit Amsterdam. Signatuur: Oude Drukken XC.05720 Commentaar: - Verantwoording: gevonden in WorldCat, NCC - Franc. Balduinus ad Leges de famolis lebellis. 4*. Paris. 62 Titel: Ad leges de famosis libellis et de calumniatoribus commentarius Auteur: François Baudouin Colofon: Parijs, 1562: Andream Wechelum Formaat: 67, [1] p ; in-4 Aantal pagina’s: 67 Vingerafdruk: n.v.t Illustraties: http://trobes.uv.es/tmp/_webpac2_1358485.23481 Bewaarplaats: Universiteits Bibliotheek Leiden, Leeszaal bijzondere collecties. Plaatsingscode: 285 C 6: 1 Commentaar: - Verantwoording: gevonden in NCC, Catalogus UB Leiden - Oratio Arnaldi contra lesnita. 4*. Leidae. 94 Titel: Oratio M. Antonii Arnaldi, advocati in Parlamento Parisiensi ..., pro universitate Parisiensi actrice contra Jesuitas reos Auteur: Arnauld, Antoine Colofon: Lugduni Batavorum, 1594: ex officina Joannis Paetsii Formaat: 10,5 x 16,5 cm Aantal pagina’s: 76 Vingerafdruk: n.v.t Illustraties: http://digbijzcoll.library.uu.nl/lees_gfx....&BoekID=596 Bewaarplaats: Universiteits Bibliotheek Utrecht. Signatuur: F qu 313 (Rariora) dl 6 Commentaar: - Verantwoording: gevonden via catalogus UB Utrecht. - Raevardus ad LL. Xii. Tabularum: 8*. Brugis 63 Titel: Iacobi Raevardi Brvgens. I.C. ad leges dvodecim tabvlarvm liber singvlaris Auteur: Jacobus Raevardus Colofon: Brugge, 1563: Brvgis-Flandrorvm. Gepubliceerd door: Goltzius, Hubertus Formaat: in -8 (octavo) Aantal pagina’s: onbekend Vingerafruk: n.v.t. Illustraties: http://webdoc.ubn.kun.nl/old-and-rare/titlepage/ 148/21481716.gif Bewaarplaats: Universiteits Bibliotheek Radboud Universiteit Nijmegen. Signatuur: Magazijn CB: OD 52 d 10 Commentaar: - Verantwoording: gevonden in de NCC - Hippocrates Graecè. Bas. 1538. Titel: Hippocratis Coi medici vetustissimi, et omnium aliorum principis, libri omnes ad vetustos codices sumo studio collati et restaurati. Auteur: Hippocrates Colofon: Basileae,1538: gepubliceerd door Hieronymus Froben (1501 - 1563) en Nicolaus Episcopius. De ‘Froben publishing house logo’ is te zien op het titelblad Formaat: 1 v ; fol. Aantal pagina’s: 570 p. = MS 167 - BIUM 18 Vingerafdruk: n.v.t. Illustraties:http://pic.srv6.wapedia.mobi/thumb/61af14356/en/max/230/360/Hippocrates_title_page_Froben.jpg?format=jpg,png,gif Bewaarplaats: UB Leiden Leeszaal Bijzondere Collecties, plaatsingscode 710 A 15 (Hippocrates Libri omnes, ad vet. codd. collati et restaur. / [studio Jani Cornarii]). Commentaar: - Verantwoording: gevonden via WorldCat en NCC - Alexander Trillianus graevè Rob. Steph. 48 Titel: Alexandri Tralliani medici Lib. XII. : Rhazae de pestilentia libellvs Auteur: Alexander Trallianus (6e eeuw) e.a. Colofon: Parijs, 1548: gedrukt door Robert I Estienne/Robertus Stephanus/Robert Stephens (1503-1559) Formaat: [4], 259, 39, [1] p. : 31 cm. In-2. Collatieformule: * 4 a-v 6 x 10 A-B 6 C 8 (*3 blanco) Aantal pagina’s: onbekend Vingerafdruk: n.v.t. Illustraties: niet gevonden Bewaarplaats: UB Leiden Leeszaal Bijzondere Collecties, signatuur 758 B 10, Leeszaal Bijzondere Collecties, signatuur 758 B 11. Commentaar: - Verantwoording: gevonden via WorldCat en NCC. - Aërius, & alij aliquot Medici Princepes editionis Heur. Stephanus. Titel: Medicæ artis principes, post Hippocratem et Galenum (1567) Auteur: Aretaeus ; Rufus Ephesius ; Alexander Trallianus (6e eeuw) ; Henri Estienne (1528-1598) ; Aurelius Cornelius Celsus (c.25 v. Chr.-50 n. Chr) Colofon: Genève, 1567: Excudebat Henricus Stephanus. Drukker Estienne, Henry (II) Formaat: [4] Bl., 128 Sp., S. 131-132, Sp. 133-346, [6] Bl., Sp. 347-700, S. 701-749, Sp. 752-767, S. 768, 846 Sp., Sp. 1-186, [1] Bl., Sp. 187-238, [1] Bl., S. 239-241, Sp. 242-434, Sp. 1-516, 554 [sic!]- 697, [2] Bl., 866 Sp., [54] Bl. : Druckerm. (Holzschn.) ; 2°. Collatieformule: 2* 4 a-2m 6 3A-4Ff 6 5A-6N 6 6O 4 3a-4c 8 4d 6 3A-3T 6 alpha-jota 6 (3T6 blanco) Aantal pagina’s: onbekend Vingerafdruk: n.v.t. Illustraties: niet gevonden Bewaarplaats: UB Leiden Leeszaal Bijzondere Collecties, plaatsingscode 628 A 6-7, Leeszaal Bijzondere Collecties, plaatsingscode 628 A 6-7, band 2, Ter inzage, plaatsingscode THYSIA 2211 Commentaar: - Verantwoording: gevonden via WorldCat en NCC. - Paulus Aegineta graecè. Aldus 28. Titel: Pauli Aeginetae medici opera / a Joanne Guinterio Andernaco medico exercitatissimo summique judicii conversa, & illustrata commentariis. Auteur: Paulus Aegineta, Johannes Winther, Jacques Goupyl, Johannes Baptista Camotius Colofon: Venetië, 1554: Gepubliceerd door apud Federicum Turrisanum Formaat: 35, 383 fol, 8-o Aantal pagina’s: onbekend Vingerafdruk: n.v.t. Illustraties: niet gevonden Bewaarplaats: Universiteit Utrecht, niet uitleenbaar, wel ter inzage, U-MUS: DM 569. Commentaar: - Verantwoording: gevonden via WorldCat en NCC. - Idemlatine ex versione Cornarij. Basil. 56 Titel: Pauli Aeginetae totius rei medicae libri VII. Auteur: Paulus Aegineta (fl. 610-642) ; Janus Cornarius (1500-1558) Colofon: Basileae, gedrukt door Herwagen, Johann (I), 1528-1557 en Herwagen, Johann (II), 1557-1564 1556 Formaat: [32], 358, [2], 82 p. In-2. Collatieformule: * 6 a 6 ß 4 a-z 6 A-G 6 A-F 6 G 4 Aantal pagina’s: onbekend Vingerafdruk: n.v.t. Illustraties: niet gevonden Bewaarplaats: Universiteit Groningen, aanvraagnummer: UB balie zaal OKW uklu KE-- 17 Aanvragen bij balie O.K.W. 3e etage UB Commentaar: Bevat ook met eigen titelp.: Iani Cornarii medici physici Dolabellarvm in Pavlvm Aeginetam, libri septem. Verantwoording: gevonden via WorldCat en NCC. - Aristotelis & Theophrastis Historiae Animalium & Plantarium. Latine ex versione Gazae & Aleyonij. Basil. 50. Titel: Aristotelis et Theophrasti Historiae, cum de natura animalium, tum de plantis et earum causis, cuncta fere, quae Deus opt. max. homini contemplanda exhibuit, adamussim complectentes ... / [interprete e graeco] Auteur: Aristoteles Colofon: Lugduni, 1552: apud G. Gazeium Formaat: xx cm Aantal pagina’s: 1 dl. [LXXX]. 495, [XVI] p. Vingerafdruk: n.v.t. Illustraties: niet gevonden Bewaarplaats: Universiteit Utrecht, THO: ALV 161-100 Commentaar: dit is een editie van Gazae, maar II. Theophrasti de historia plantarum ontbreekt bij dit exemplaar van Utrecht. Verantwoording: gevonden via WorldCat en NCC. - Avicenna ex versione And. Alpagi Bellunesis, &c. Venet. 82 Titel: Avicennae Liber canonis, De medicinis cordialibus, Cantica, De remouendis nocumentis in regimine sanitatis, De syrupo acetoso. Quorum priores tres, primò quidem Andreas Alpagvs ... (qui duos etiam vltimos tractatus ex arabico in latinum transtulit) infinitis ... emendationibus, ac indice ... ornauerat. Auteur: Avicenna, Ibn Sīnā, al-Husayn b. ʿAbd Allāh Colofon: Venetië, 1582: Apvd Ivntas. Formaat: 6 p.L., 590 (i.e. 589), 20, 76 L. illus. 34 cm. Aantal Pagina’s: onbekend Vingerafdruk: n.v.t. Illustraties: http://biblioteca.comune.belluno.it/images/alpago.jpg Bewaarplaats: Universiteitsbibliotheek Leiden: Leeszaal Bijzondere Collecties, plaatsingscode 632 A 9 Commentaar: Col. van het hoofdwerk: Venetiis, apud haeredes Lucaeantonij Juntae 1582. Vertaling van de 'Kānūn fi ʾl-tibb, Urdjūza fi ʾl-tibb' en andere werken. Verantwoording: gevonden via WorldCat en catalogus UB Leiden - Mesuae Antidotarium, sive, De re Medica, interprete Jac. Sylvia. Paris. 44. Titel: Mesuae Antidotarium/L’antidotarium Mesuae Auteur: Jacobus Sylvius/Jacques Dubois (1478-1555) Colofon: Parijs, 1544 Formaat: 1 v ; fol. Aantal pagina’s: [17], 350 p Vingerafdruk: n.v.t. Illustraties: niet gevonden Bewaarplaats: Leeuwarden, TRESOAR afd. IBL, 228 Gnk fol Commentaar: negen edities tussen 1542 en 1566, interpretatie van een eerder werk van Joannes Mesuae. Met hs. kanttekeningen van Petrejus Tiara. Verantwoording: gevonden via WorldCat en NCC. - Matthiolus de re Herbaria, ad Dioscordem. Venet. 70. Titel: Commentarii a Dioscoride. Auteur: Pier Andrea Mattioli (1501-1577) Colofon: Venetie: 1570: Ex officina Valgrisiana Formaat: [2], 956 p. : ill. ; 31 cm. (fol. in sixes) Aantal pagina’s: 956 pagina’s Vingerafdruk: n.v.t. Illustraties: http://www.flickr.com/photos/crackdog/3306066676/ Bewaarplaats: Universiteitsbilbiotheek Amsterdam (UVA). Plaatsingscode: OTM: OM 63-763 Commentaar: - Verantwoording: gevonden in Worldcat - Historia Plantarum, sive Herbarius Dasencampij. Lugd. 87. Duo voluus Titel: Historia generalis plantarum Auteur: Jacques Dalechamps (1513-1588) Colofon: Lugduni: 1587: G. Rovillius Formaat: [6] Bl., 1095 S. : zahlr. Ill. ; 2o. Aantal pagina’s: onbekend Vingerafdruk: n.v.t. Illustraties: niet gevonden Bewaarplaats: Universiteitsbibliotheek Leiden: Gesloten Magazijn. Plaatsingscode: VDSAND Commentaar: - Verantwoording: Gevonden in Worldcat en UB Leiden catalogus - Matthiae Lobelij Historia Plantarum cum Adversarijn & [onleesbaar woord] Appendidice. Plantin 75. 76. & Londini 1605. Titel: Plantarum seu stirpium historia Auteur: Matthias L ‘obel ( 1538-1616) Colofon: Antwerpen: 1576: Plantijn, en Londen 1605 Formaat: 2 v. : ill. ; 33 cm Aantal pagina’s: onbekend Vingerafdruk: n.v.t. Illustraties: niet gevonden Bewaarplaats: Universiteitsbibliotheek Leiden: Leeszaal Bijzondere Collecties, plaatsingscode 659 A 5; Bibliotheek Nationaal Herbarium Nederland: plaatsingscode HERBAR Folio room; Bibliotheek Museum Boerhaave Leiden: plaatsingscode BOERH g 11507 Commentaar: - Verantwoording: Gevonden in Worldcat en UB Leiden catalogus - Conradi Gesaeri Quandrupedum Historia. Tiguri 58 Titel: Historiae animalium. Auteur: Konrad Gesner Colofon: Tiguri : 1558: C. Froschouerum Formaat: 5 v. in 3. illus. (incl. port., v.3) 40-42 cm Aantal pagina’s: onbekend Vingerafdruk: n.v.t. Illustraties:http://www.nlm.nih.gov/exhibition/historicalanatomies/Images/1200_pixels/titlepage_11.jpg Bewaarplaats: Universiteits Bibliotheek UVA: UB Bijzondere Collecties – OTM, plaatsingscode: OTM: KF 61-2600 (1) Commentaar: 5 delen in 3 banden. Verantwoording: gevonden in Worldcat -------------------- Schrei nu niet meer, en ga nu slapen, en als je niet slapen kan, zal ik je een sprookje vertellen, een mooi verhaaltje van bloemen en edelsteenen en vogels, van een jongen prins en een klein prinsesje... Want meer is er niet in de wereld, dan een sprookje...
| Olympias |
16-05-2009, 06:47
Bericht
|
![]() Lounge Queen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Eiland Classics Berichten: 18579 Sinds: 26-01-04 Van: Haarlem Gebruiker Nr.: 99 |
En wat heb je hier nou uiteindelijk aan?? Komt op mij een beetje over als een big wasted of time
Maar ja, ik ben dan ook nooit student geweest. 't Kan allemaal wel heel zinvol zijn, wat weet ik ervan? -------------------- There is nothing impossible to him who will try
| Kris |
16-05-2009, 08:06
Bericht
|
De uiteindelijke oefening is geweest dat je ziet wat je aan een catalogus hebt, hoe je die dingen op kan zoeken, in welke catalogi je die uiteindelijk weer terug kan vinden en wat je daar allemaal uit af kan opmaken. Poco heeft uitgezocht welke boeken het waren, wat ontzettend fijn en handig was.
Echt heel erg nuttig is het niet maar ik durf wel te zeggen dat niemand ooit meer vergeet hoe je zoiets moet aanpakken, het was gewoon veel werk. Zelfs als je een internetspeurneus hebt die alles kan vinden. -------------------- Schrei nu niet meer, en ga nu slapen, en als je niet slapen kan, zal ik je een sprookje vertellen, een mooi verhaaltje van bloemen en edelsteenen en vogels, van een jongen prins en een klein prinsesje... Want meer is er niet in de wereld, dan een sprookje...
| Olympias |
16-05-2009, 08:30
Bericht
|
Hmz, ja in dat licht gezien zit ik ineens te denken dat ik ook eens iets heel tijdrovends heb moeten doen in Illustrator
Het overtrekken van een plattegrond van een stad. Het leek heel onzinnig en heeft me avonden en avonden gekost. Maar uiteindelijk heeft het me wel vaardigheden opgeleverd die ik inderdaad ook nooit meer zal vergeten -------------------- There is nothing impossible to him who will try
| Kris |
15-07-2009, 20:23
Bericht
|
Goed, uitslag hiervan heb ik eindelijk binnen, al was dat niet helemaal wat ik verwachtte.
Had een 7,9 voor het tentamen van dit vak en een 6,9 voor deze opdracht die voor 20% meetelde. Uiteindelijk in totaal dus een 7,8. Helemaal goed enzo. Ik kreeg alleen maandag wel een mailtje dat of ik woensdag even langs wilde komen. Vandaag dus langs geweest en ik werd ervan verdacht plagiaat te hebben gepleegd. Vreemd, gezien Poco heeft zitten speurneuzen en ik alles daarna heb uit zitten werken. Heb wel samengewerkt met andere klasgenoten, maar heb deze opdracht toch echt netjes zelf gemaakt en niet zomaar overgeschreven. Overschrijven is sowieso niet iets wat ik zou doen, zou ik me helemaal niet goed bij voelen. Maarja, zie dat maar eens te bewijzen. Lerares vond dat alles was overgeschreven en daar kan ik niets tegenin brengen dan hoe ik het zie. Alles is gelukkig met een sisser afgelopen, ze vond plagiaat te ver gaan, maar vond wel duidelijk aanwijsbaar dat er te veel samengewerkt was. Heb gewoon een cijfer kunnen krijgen. Ik heb de opdracht gewoon netjes gemaakt, dus vind dit ook niet meer dan normaal, maar toch. Echt leuk was het niet. -------------------- Schrei nu niet meer, en ga nu slapen, en als je niet slapen kan, zal ik je een sprookje vertellen, een mooi verhaaltje van bloemen en edelsteenen en vogels, van een jongen prins en een klein prinsesje... Want meer is er niet in de wereld, dan een sprookje...
| Olympias |
27-07-2009, 10:44
Bericht
|
Maar Kris, had ze dan ook voorbeelden van de originele tekst die je overgeschreven zou hebben? Daar zou ik dan
wel heel erg nieuwsgierig naar zijn, gewoon om te kijken of die tekst dan inderdaad zoveel op jouw schrijven lijkt. Is dit trouwens ook de reden dat je er "maar" een 6,9 voor hebt gekregen? Of is dat lager uitgevallen om andere redenen? -------------------- There is nothing impossible to him who will try
![]() |
| Print Versie | Actuele tijd: 7-9-2010 - 11:04 |